آخرین اخبار
تداوم ثبت‌مدنی و آمارحیاتی در زمان همه‌گیری COVID-19

توصیه‌هایی برای مقامات ثبت‌احوال، برای اطمینان از استمرار عملیات ثبت و امکان ادامۀ تولید آمار حیاتی فراگیر، در زمان همه‌گیری COVID-19


این توصیه‌ها توسط کارگروه هویت حقوقی سازمان ملل در جلسات رسمی فوق‌العاده و با حمایت و مشارکت UNECA، UNESCAP  و SPC تهیه شده‌است1. جلسه فوق‌العادۀ UN LIA در سال 2019 برگزار شد. ریاست مشترک جلسه با بخش آمار UNDESA ،UNDP، UNICEF و با هدف ارتقاء و پیاده‌سازی دستورالعمل هویت حقوقی سازمان ملل، رویکرد جامع ثبت‌مدنی، آمارحیاتی و مدیرت‌ هویت برگزار شد. شرح کامل این دستورالعمل در وبسایت آن موجود است.

چرا CRVS فراگیر در زمان همه‌گیری بیماری نظیر COVID-19 اهمیت دارد؟

1- ثبت مدنی طبق استانداردهای سازمان ملل به عنوان ثبت فراگیر، اجباری، پیوسته، دائمی و دقیق ثبت تمامی رویدادهای حیاتی است. هم چنین منبع ارزشمندی برای آمارحیاتی جامع، منظم و دقیق است در نتیجه استمرار ثبت مدنی و تولید آمارحیاتی کارکردی مهم برای دولت هاست، همانطور که ثبت مدنی هویت قانونی یک فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در زمان بحران‌های ملی نظیر COVID-19، این کارکردها باید ابقاء شوند تا بتوانند ولادت‌ها، مرگ و میرها (شامل دلایل مرگ) و سایر رخدادهای حیاتی را ثبت کنند و از تولید آمارهای دقیق ولادت‌ها و مرگ‌ها اطمینان حاصل کنند.

2- هویت قانونی هر فرد در زمان موارد اضطرار سلامت عمومی  کماکان با اهمیت است. هر فرد برای اینکه بتواند از خدمات عمومی مانند مراقبت‌های بهداشتی، کمک‌های انسان دوستانه، کمک های‌مالی و سایر خدمات اجتماعی بهره‌مند شود نیاز به احراز هویت دارد. افرادی که در زمان تولد به دلیل مواردی نظیر همه‌گیری COVID-19 ثبت نمی‌شوند آسیب پذیرترند، کودکان نادیده گرفته‌شده ممکن است در معرض خطر بیشتری از خشونت یا قاچاق انسان و ... قرار بگیرند. این خطرات معمولاً در شرایط این چنینی افزایش می‌یابند. افرادی که هویت آنها ثبت نشده ممکن است این مصائب را تا سال‌ها تا مادامی که فرآیند ثبت آنها انجام نشود متحمل شوند و هم چنین برای اثبات ولادت دچار مشکلاتی شوند که ممکن است بعد از عادی‌شدن شرایط تبدیل به موانع گردند. علاوه بر این اطلاعات گردآوری شده منبع اطلاعات باارزشی هستند که برای تبیین سیاست‌های حکومت‌ها در حین و بعد از همه‌گیری استفاده می‌شوند. حریم خصوصی اطلاعات افراد از جمله اطلاعات اقلیت‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر، باید جز الویت‌های ثبت مدنی باشد. 

3- انعطاف‌پذیری نظام ثبت مدنی و آمار حیاتی (CRVS) در مواقع اضطراری و آمادگی آن برای مدیریت چنین شرایطی به ماهیت و مقیاس آن وضعیت اضطراری و قدرت و قابلیت‌های سیستم جاری(شامل منابع انسانی) بستگی دارد، که ممکن است با توجه به توانایی‌های سیستم جاری بتواند با شرایط جدید و اندازه و ترکیب جمعیتی که متاثر از این موضوع هستند کنار بیاید. نوع سیستم(کاغذی، آنلاین، آفلاین)، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود و نیازمندی‌های مشخص شده در قوانین که فرآیند ثبت را قانونی می‌کند متفاوت می‌باشد. 

استمرار سیستم ثبت مدنی به عنوان یک خدمت حیاتی

4- ثبت مدنی باید یک خدمت اساسی در نظر گرفته‌شود که در زمان همه‌گیری موظف است به کار خود ادامه دهد. اگرچه برخی از دفاتر فیزیکی باید بسته شوند یا ساعت محدودتری کار کنند یا فقط برخی خدمات خاص را ارائه کنند، اما عملیات باید تا جای ممکن خواه به صورت حضوری یا مجازی در زمان بحران ادامه پیدا کند.

بسته به بزرگی (بحران) برخی فرآیندهای ثبت(نظیر موارد قانونی) ممکن است موقتاً متوقف شوند اما ثبت ولادت‌، مرگ‌، مرگ‌های جنینی و ثبت علت‌های مرگ باید به عنوان یک اولویت ادامه یابند. دستورالعمل ذیل تشریح می‌کند که تا چه میزان خدمات اساسی با اولویت بالاتر را می‌توان در زمان بحران ادامه داد و چه خدماتی را می‌توان کاهش داد یا متوقف کرد.

5- تغییراتی که نیاز است معرفی شوند:

  • تهیه دفترچه‌های راهنما: ادارات ثبت احوال ملی باید دفترچه‌های مختصری با همکاری مقامات سلامت عمومی و سایر نهادهای مرتبط برای توضیح عملکردشان در زمان بحران تهیه کنند. منابع لازم برای پیاده‌سازی از جمله اطمینان از آشنایی کلیه کارکنان با دفترچه راهنما باید فراهم شود.2
  • تغییر در ساز و کارهای عملیاتی: ممکن است نیاز باشد تغییرات موقتی در روش‌های ثبت احوال ایجاد و به کار گرفته شوند (به عنوان مثال رویه‌های عملیاتی استاندارد، روال تجاری و یا قوانین) مانند: 
    • با گسترش دامنه خدمات، اعلام‌کنندگان رویدادهای ولادت و مرگ مشمول خدمات قابل ارائه در خارج از مراکز درمانی (مثلاً ادارات ثبت احوال) می‌شوند. 
    •  حفظ محرمانگی و حریم شخصی در هر تغییر به عنوان یک اصل مد نظر قرار بگیرد.
    • در مواردی که رویه‌های تأیید به‌طور قابل ملاحظه در خلال بحران تغییر می‌کنند، پرداختن به تأیید رویه‌ها و پذیرش آن‌ها به چه نحو پیش‌خواهد رفت.3
    • برای افرادی که مدارک کافی جهت ثبت در دسترس ندارند فرآیندهای خاص ثبت لغو شوند (مخصوصاً افراد فاقد مکان مشخص) که اطمینان حاصل شود هرکسی مستندات کافی برای دسترسی به خدمات را داراست(مانند خدمات مراقبت سلامت).
    • برقراری توازن برای دسترسی به ثبت برای اطمینان از اینکه مدارکی که برای ثبت به کار می‌روند در برابر رکوردهای غیر دقیق یا ثبت دوباره مقاوم هستند. اعتماد به اسناد صادر شده توسط ادارات یا سازمان‌های ثبت مدنی باید قبل و بعد از شیوع حفظ شود.
    • گواهی‌ها از راه دور و از طریق اطلاعیه مراکز سلامت که توسط اعضای خانواده یا بهداشت‌یاران طراحی می‌شود انجام شود، لذا مرحله اعتبار سنجی می‌تواند هم در بیمارستان یا توسط شماره تماس‌هایی که در بیمارستان‌ها اخذ‌شده پیگیری شوند.
    • لغو دریافت هزینه‌های ثبت، تا تماس فیزیکی غیرضروری کاهش یابند(در نظر داشته باشید که راهنمای UN در نمونه اولیه به این صورت است که ثبت وقایع حیاتی باید رایگان باشد) این تغییرات جدید ممکن است نیاز به یک بیانیه تحت عنوان تغییرات جدید عملیاتی به صورت شفاف و با ماهیت مشخص اعلام شود و هم چنین تاریخ اتمام مشخص داشته باشد.
  • تغییر در حجم ثبت‌ها: با توجه به ماهیت همه‌گیری بیماری، افزایش ثبت مرگ و میر مورد انتظار است. در خصوص COVID-19  تغییراتی در تعداد ثبت ولادت‌ها، ازدواج‌ها و طلاق‌ها در ادامه سال 2020 و 2021 به خاطر محدودیت تردد / قرنطینه، بسته به ماهیت جامعه، مورد انتظار است. با در نظر گرفتن تغییرات بالقوه در تعداد ثبت‌ها، کارکنانی که به سایر امور در ثبت مدنی مشغول هستند می‌توانند برای انجام امور اساسی ثبت آموزش داده‌شوند یا برای کارهای باقی مانده پس از انجام فالیت ثبت برنامه‌ریزی شوند.
  • ارائه خدمات برخط: ایام همه‌گیری فرصت مناسبی است برای پیاده‌سازی و استقبال از ثبت آنلاین. اگر نظام CRVS در حال حاضر خدمات ثبت از راه دور را پشیبانی می‌کند، این خدمات باید تقویت شوند و عموم مردم باید تشویق شوند که از ثبت آنلاین استفاده کنند. در بحران‌های ناگهانی، برخوردهای چهره به چهره و تماس انسانی باید تا جای ممکن کنترل شود و هم چنین استفاده از سایر روش‌ها(به عنوان مثال: ایمیل، تماس تلفنی، پست) و هم‌چنین هر دو نسخه الکترونیک و چاپ شده مورد قبول است.
  • چشم‌پوشی از هزینه‌های دیر ثبتی: کشورها باید اجازه ثبت با تاخیر را بدهند و برای درک وضعیت سخت افراد برای دسترسی به خدمات ثبت‌احوال هزینه‌ها را مد نظر قرار ندهند. علی‌الخصوص در شرایطی که روش‌های جایگزین مانند تلفن، ایمیل یا ثبت آنلاین وجود ندارد. بازنگری/ تضمین‌های مناسبی بعد از بحران هم باید در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود انبوه کارها بعد از بحران به سرعت انجام می شوند.
  • دسترسی همگانی: تلاشهای شفاف و آگاهانه‌ای نیاز است تا سازمان‌های مرتبط، عموم مردم و ثبت‌های محلی از اقداماتی که لازم است تا وقایع حیاتی خود را ثبت کنند مطلع شوند حکومت ها باید راهنمایی‌های تولید شده برای گروه‌های خاص جمعیتی مانند مهاجران موقت، افراد ناتوان جسمی، زبان‌های غیر رسمی، اقلیت‌ها، مهاجران و ... را تقویت کنند.
  • حفاظت از کارکنان: حفاظت از کارکنان خط مقدم ثبت و مسئولین ثبت که با مردم در تماس هستند، مخصوصاً ماموران ثبت یار، برای اطمینان از ارائه روند ثبت ضروری است. راهنمای WHO را می توانید از آدرس ذیل به دست آورید.
  • تعامل با سایر خدمات حکومتی: تعامل ثبت احوال با پلیس، مسئولین سلامت و سایر مسئولین برای بحث‌هایی در خصوص میزان خاک‌سپاری، ثبت و صدور اسناد هویتی و ... در این زمان مهم است. روش‌هایی برای مواجهه با اختلالات افسردگی و مرگ و میر باید مطابق با راهنمای WHO که به صورت گروه بندی و شامل دستورالعمل COVID-19 در آدرس ذیل تهیه‌ شود.
  • حریم خصوصی و محرمانگی: هرگونه تغییر باید پایبندی به حفاظت از اطلاعات و قانون حریم خصوصی را حفظ کند. این یک اصل است که در مواجهه با فوریت‌ها نباید افشای اطلاعات افراد مبتلا یا گروه خاص در اختیار عموم قرار‌گیرد. وقتی گروه خاصی از مبتلایان در میان جمعیت خاصی قرار دارد رویه‌ها و ارتباطات نباید منجر به رفتار متفاوت یا هدف قراردادن افراد خاص یا اعضای خاصی باشد. توجه خاص باید صرف آن گروه‌هایی شود که در حال حاضر مورد رفتار متمایز قرار گرفته‌اند، مانند جمعیت‌های خاص دور از دسترس یا جوامع حاشیه نشین(به عنوان مثال: اقلیت های قومی یا زبانی، پناهندگان و مهاجران) 

برای اطلاعات بیشتر و پشتیبانی لطفاً به مستندات خاص کشور خودتان در UN مراجعه کنید.     


 توجه:

  • در حال حاضر بر روی این مستند تغییراتی صورت می‌گیرد. اگر پیشنهادی دارید لطفا از طریق آدرس ایمیل un.lia@undp.org با ما تماس بگیرید.
  • این اولین نسخه از توصیه‌هایی است که بر پایه تحقیقات جاری سازمان ثبت جهانی تهیه شده‌است.

 

1. United Nations Economic Commission for Africa (UNECA), United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (UNESCAP), The Pacific Community (SPC)

2. این راهنما ممکن است مثلا شامل ساعات عملیات ثبت، محل‌های آن، اطلاعات تماس، تمیزی ساختمان، تعداد افراد مجاز برای حضور فیزیکی در ادارات ثبت احوال برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، مرور وظایف کارکنان و اعلام ساختارها، ساز و کارهای هماهنگ‌سازی و مانند این‌ها باشد.  
3. برای مثال، ممکن است اسنادی که در این مدت صادر می‌شوند، در آینده (در زمان ثبت رویداد حیاتی بعدی) نیازمند تأیید اعتبار مجدد باشند. 

 

گروه ترجمه دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت

مقاله اصلی را از اینجا بخوانید.

 


گروه کاربری:          نسخه چاپی
تاریخ ثبت : ۱۳۹۹/۲/۱
کلمات کلیدی :
COVID-19, آمار حیاتی, ثبت مدنی, همه دیده شویم,